Staat je nieuwe webshop online dan zal Google je pagina’s spoedig gaan indexeren. Met een nieuw domein begin je onderaan in de zoekmachines en zal je langzaam, afhankelijk van tijd, populairiteit en zoekmachine optimalisatie, stijgen. Op het moment dat je werkt aan SEO, bijvoorbeeld door content en meta’s te plaatsen, is het goed om te monitoren welk effect de veranderingen hebben op de vindbaarheid van je webshop. Lastig is om zelf je positie te controleren, aangezien zoekmachines je browsegeschiedenis meenemen in je persoonlijke zoekresultaten. Er moet dus anoniem gezocht worden.
Onlangs is er een handige gratis online tool verschenen waarmee je concreet kunt inzien op welke positie jouw webshop staat bij het zoeken op een relevant zoekwoord. Je kunt ervoor kiezen om dagelijks, wekelijks, of maandelijks een e-mail te krijgen met jouw huidige positie. De tool onthoudt de posities waarmee een grafiek wordt gegenereerd waaruit je exact kunt aflezen met hoeveel plekken je gestegen of gezakt bent op welke momenten.
Ook wanneer je niets te klagen hebt en goed vindbaar bent, het is altijd handig je positie te monitoren. Mocht je webshop in de zoekresultaten zakken, dan kan je precies aflezen wanneer en in welke mate dit plaats heeft gevonden.