• 4
    Mar

Optimaliseer de zoekmachine van Magento

Voor een optimale conversie mag een goede werking van de zoekfunctie in de webshop niet ontbreken. Standaard heeft Magento twee zoekfuncties:zoekfunctie magento

  • Snel zoeken: Zoekvenster in header of sidebar
  • Geavanceerd zoeken: Uitgebreid zoekformulier voor zoeken binnen producteigenschappen
  • De snelzoekfunctie wordt het meest gebruikt. Een groot deel gebruikers zoekt zelfs meteen bij binnenkomst het zoekvenster op en maakt niet / nauwelijks gebruik van de navigatie. Tot en met Magento 1.9 werkt deze zoekfunctie in de basis niet optimaal. Zeker met een grote voorraad zijn zoekresultaten lang niet altijd gerelateerd aan de zoekopdracht. Reden: In de zoekfunctie worden álle zoekwoorden afzonderlijk meegenomen als zoekcriterium. Wordt er bijvoorbeeld gezocht op: iPhone wit, dan worden alle producten getoond waar het zoekwoord ‘wit’ óf ‘iphone’ in voorkomt. Verkoop je ook witte Samsung telefoons, dan worden deze ook in de resultatenlijst weergegeven. Voor sommige webshops is dit wenselijk, maar voor de meesten niet. Wat we willen is dat het aantal resultaten ‘kleiner’ wordt zodra je meer termen invoert. Met andere woorden, wanneer we een combinatie van zoekwoorden gebruiken willen we dat de zoekopdracht ‘specifieker’ wordt in plaats van ‘uitgebreider’.

    Door middel van een simpele toevoeging in Magento kan deze functie omgezet worden. Een echte aanrader! Hulp nodig, neem dan contact met ons op!

    [RICH_REVIEWS_SNIPPET category="all"]